Sunday 17 March 2013

2. Chang Ei Ling


BIODATA



NAMA                                  : 郑依琳(中)        CHANG EI LING(英)
NO. KAD PENGENALAN  : 920401-12-5536
NO. MATRIK                       : IPGKG/ PISMP/ BC (2)/ 2012/ 01/ 002
OPSYEN                               : PISMP PC (2) SEM 1 AMBILAN JAN 2012
ALAMAT                              : NO.29, Lrg Raja Udang 3A,Tmn Kingfisher Park,88450,KK,Sabah.
TELEFON                             : 016-8178790
EMAIL                                  : eiling_rainbow@hotmail.com

Surat tawaran 



Pencapaian Kokurikulum
2010 :
1. 中秋晚会 (扇子舞蹈


2011 :
1. 亚庇友谊花开文艺节硬笔比赛


2.红包大会串
   -  招待员
3. 亚庇饥饿30自办营

2012 :
1. 亚庇友谊花开文艺节硬笔比赛
2.红包大汇演
   - 迎宾舞
3.慈济环保讲座

4. KSSR 课程讲座 


5.Bina Insan Guru (BIG) FASA 1



Laporan

Laporan Program Bina Insan Guru 2012 Fasa 1
Program Bina Insan Guru (BIG) 2012 ini adalah diadakan oleh Institut Pendidikan Guru (IPG) Kampus Gaya pada 20 Februari 2012 hingga 23 Februari 2012. Program ini dijalankan sepanjang 4 hari 3 malam di Kiulu, Tamparuli. Para peserta program ini terdiri daripada PISMP PC dan PISMP TESL Semester 1 2012.  Program ini disertai seramai 122 orang guru-guru pelatih, iaitu seramai 48 orang gru-guru pelatih terdiri daripada PISMP PC Semester 2012 dan 74 orang gru-guru pelatih pula terdiri daripda PISMP TESL Semester 2012. Program ini dibimbing oleh seramai 5 orang pensyarah.
            Pada 20 Februari 2012 (Isnin) merupakan hari pertama bagi Program Bina Insan Guru ini berlangsung. Pada jam 6.45 pagi, guru-guru pelatih yang dari kumpulan 1 higga 7 telah diarahkan untuk pergi ke pintu utama IPG Kampus Gaya bagi menunggu bus yang akan menghantar kami pergi ke Kiulu, Tamparuli. Kumpulan dari 8 hingga 10 pula akan bertolak pada jam 10 pagi disebabkan kekurangan bus di IPG Kampus Gaya dan bilangan guru-guru pelatih yang menyertai adalah agak besar. Setelah semua guru-guru pelatih yang dari kumpulan 1 hingga 7 telah sampai, kami semua pun bertolak pada jam 8 pagi. Kami telah berjaya bertiba di Pusat Kokurikulum, Kem Melangang, Kiulu, Tamparuli pada jam 9.00 pagi. Selepas bertiba di Pusat Kokurikulum, kami semua telah menurunkan beg-beg kami dari bus dan bus akan balik ke IPG Kampus Gaya untuk menyambut guru-guru pelatih yang dari kumpulan 8 hingga 10. Sementara menunggu ketibaan semua guru-guru pelatih sampai, kami diberikan masa untuk bermain permainan yang terdapat di sana dan juga makan tengah hari pada masa yang terluang.
            Pada jam sekira-kiranya 11.45am, guru-guru pelatih yang dari Kumpulan 8 hingga 10 juga sampai. Kami telah diberi taklimat oleh pihak pengurus di Pusat Kokurikulum tentang keselamatan sepanjang berada di sitiu dan bagaimana caranya untuk mendirikan dan mengemas khemah. Selepas itu, kami telah diarah pergi ke padang untuk menjalankan aktiviti kawad kaki selepas taklimat tamat. Kami juga diberi masa selama 30 minit mencari tapak dan mendirikan khemah kamai di padang selepas aktiviti kawad kaki dijalankan. Pada waktu petang pula, kami telah menjalankan Sukan Tara di Pusat Kokurikulum disebabkan kami tidak dapat menghadiri Sukan Tara yang diadakan di IPG Kampus Gaya pada 21 Februari 2012. Sukan yang dijalankan kepada semua guru-guru pelatih adalah seperti lompat tinggi, lari 60 Meter dan lontar peluru. Semua guru pelatih diberikan selama 1 jam untuk pengurusan diri.
Pada pukul 6.30pm, guru-guru pelatih yang beragama Islam akan pergi menunaikan solat manakala guru-guru pelatih yang bukan beragama Islam akan pergi ke kuliah Moral. Pada jam 8.15pm, kami semua telah diberi memakan makanan malam yang disediakan oleh guru-guru pelatih yang mengambil ahli tugasan dalam masakan pada malam tersebut. Semua makanan yang dihidangkan oleh mereka sangat enak. Selepas mengenyangkan perut, kami telah pergi ke dewan untuk menjalankan aktiviti seterusnya, iaitu Ice Breaking. Kami telah memainkan beberapa permainan kecil seperti angin bertiup kencang dan menyebut nama orang yang berlainan dari kelas anda. Permainan tersebut dapat memberi peluang kepada kita untuk mengenali antara satu sama lain dengan lebih mendalam. Selepas permainan, kami juga diarahkan mencipta logo bagi kumpulan masing-masing dan akan dibentangkan pada keesokkan pagi. Guru-guru pelatih telah dibenarkan tidur pada pukul 11.30pm. Saya dan salah satu kawan saya telah bangun pada waktu 1.00am untuk membuat rondaan hingga jam 2.00am.
Pada 21 Februari 2012 (Selesa), saya dan guru pelatih yang lain telah dibangunkan pada pukul 4.30 pagi untuk pengurusan diri.  Pada jam 5.30 pagi, guru-guru pelatih yang beragama Islam akan pergi menunaikan solat subuh manakala saya dan guru-guru pelatih yang bukan beragama Islam akan pergi ke kuliah Moral. Seterusnya, kami semua pergi ke padang untuk menyanyikan lagu Institut, Patriotik dan Negaraku dan juga melakukan senaman aroebik. Kami menghidangkan sarapan pagi kami pada jam 8.00 pagi. Selepas itu, saya pun balik ke khemah untuk mengemaskan barang-barang yang akan dibawa ke hutan untuk aktiviti darat, iatu jejak kembara. Saya dan ahli kumpulan saya  mula bertolak dalam bimbingan seorang pensyarah bersama  dengan ahli Kumpulan 1. Kami berjalan kaki ke Kampung Tombung untuk membuat temu bual dengan penghuni-penghuni yang tinggal di situ untuk membuat kajian tentang ekonomi yang dijalankan serta sejarah dalam kampung tersebut. Saya dan ahli kumpulan saya telah menemu bual seorang penghuni Dusun untuk mendapat maklumat yang lebih lanjut di kampung tersebut. Kami telah menggunakan sebuah buku nota IPG Kampus Gaya untuk berterima kasih atas kerjasamanya manakala penghuni tersebut pula memberi kami topi tenunan yang cantik sekali sebagai balasan. Kami juga mendapat sebiji nangka sebagai balasan daripada seorang penghuni di kampung tersebut yang menerima temu bual kami.
Selepas itu, saya dan ahli kumpulan saya telah meneruskan perjalanan kami untuk memasuki hutan bagi meneruskan aktiviti jejak kembara. Perjalanan dalam hutan tersebut adalah amat licin disebabkan hujan yang tidak berhenti-henti beberapa hari. Perjalanan di dalam hutan juga agak susah untuk melalui kerana banyak semak-samun yang panjang dan lumpur yang basah. Permukaan di hutan yang tidak rata dan curah juga menyebabkan saya berjalan dengan perlahan dan berhati-hati agar tidak terjatuh ke bawah curam. Malangya, saya telah terjatuh di dalam perjalanan tengah kerana terpijak satu batu yang licin kerana permukaan batu tersebut  ditumbuh dengan lumut . Kami juga melalui  tiga batang jambatan gantung untuk bertiba di destinasi yang ingin kami sampai bagi menjalankan aktiviti masakan kepada pensyarah di hutan. Saya dan ahli kumpulan saya telah berkerjasama menjalankan tugas masing-masing dalam masakan. Kami telah mengambil masa yang panjang untuk menyalak api dan memasak nasi. Kami juga telah memasak Sardin dan Maggie yang perisa Asam Lasak sebagai makan tengah hari kami dan juga kepada pensyarah.
Kami terus meneruskan perjalanan kami untuk balik ke Pusat Kokurikulum setelah mengemaskan semua barang di situ. Hujan mulai turun renyai-renyai dalam perjalanan kami berjalan balik ke Pusat Kokurikulum. Saya sampai pada jam 3.30 petang dan kami semua diberi kebenaran untuk pengurusan diri dengan lebih awal disebabakan hujan mulai berturun. Kami telah disediakan minuman petang pada jam 4.30 petang. Kemudian, saya dan ahli kumpulan saya juga berlatih dan berbincang bersama-sama untuk membuat persiapan bagi persembahan pada malam hari Rabu pada jam 5.30 petang. Seterusnya, guru-guru pelatih yang beragama Islam akan pergi menunaikan solat manakala guru-guru pelatih yang bukan beragama Islam akan pergi ke kantin untuk menjalankan aktiviti. Kami semua telah dibahagi kepada 2 kumpulan, iaitu orang yang beragama Kristian dan orang yang beragama Buddha untuk memainkan permainan. Kami telah memakan makanan malam pada jam 8.20pm. Saya dan ahli-ahli kumpulan yang lain telah melangkah ke dewan untuk menjalankan aktiviti yang seterusnya pada jam 9.00 malam. Kami semua duduk dalam kumpulan untuk membentangkan loga dan mensyorkan yell yang kami cipta pada hari Isnin malam. Pembentangan yang dibentangkan dan yell yang dicipta oleh semua kumpulan adalah amat menarik. Kumpulan saya iaitu Kumpulan 2 telah berjaya memenangi yell yang terbaik di antara semua kumpulan. Saya telah tidur pada jam 11.30 malam selepas semua aktiviti tamat.
            Pada hari ketiga, iaitu 22 Februari 2012 ( Rabu ), saya dan guru pelatih yang lain telah dibangunkan pada pukul 4.30 pagi untuk pengurusan diri.  Pada jam 5.30 pagi, guru-guru pelatih yang beragama Islam akan pergi menunaikan solat subuh manakala saya dan guru-guru pelatih yang bukan beragama Islam akan pergi ke kantin. Seterusnya, kami semua pergi ke padang untuk menyanyikan lagu Institut, Patriotik dan Negaraku dan juga melakukan senaman aroebik. Kami menghidangkan sarapan pagi kami pada jam 8.00 pagi. Pada hari ini, kami akan menjalankan akitivi air, iaitu berkayak. Aktiviti ini merupakan aktiviti yang amat memandang hadapan oleh semua orang. Saya pun balik ke khemah untuk mengemaskan barang-barang yang akan dibawa ke Kiulu White Water Rafting, Tamparuli. Kami telah dibahagikan kepada kumpulan di antara 7 hingga 8 orang untuk berkayak dan diberi taklimat yang singkat oleh pensyarah. Selepas itu, kami pun bertolak dengan menaiki bus. Semasa tiba di situ, kami telah diberi untuk memakai jaket keselamatan dan topi keledar sebelum pergi berkayak. Kami juga diberi taklimat yang berkaitan dengan bagaimana memakai jaket keselamatan dan topi keledar dengan betul, cara menyelamatkan diri semasa lemas dan juga cara mendayung semasa berkayak.
            Selepas taklimat yang sepanjang 30 minit, kami pun mulai berkayak. Kerjasama di antara ahli kumpulan semasa berdayung adalah amat penting agar kayak tidak terbalik terutama semasa aliran deras. Salah satu ahli kumpulan kami telah terjatuh ke dalam sungai semasa berkayak disebabkan kayak kami terlanggar batu-batu di tepi semasa dalam keadaan aliran deras. Kami telah berhenti di sebuah kafe untuk berehat sementara menikmati makanan tengah hari di situ. Seterusnya, kami semua meneruskan perjalanan kami untuk balik ke Pusat Kokurikulum dengan berkayak. Dalam tahap sungai yang agak cetek, jurulatih berkayak telah membenarkan kami untuk mencuba “ Body Rafting”. Kami telah tiba di Pusat Kokurikulum pada jam 3.15 petang dan masa itu hujan mulai berturun. Kami telah dibenarkan membuat pengurusan diri lebih awal disebabkan aktiviti “Flying Fox” dibatalkaan kerana hujan. Selepas saya siap pengurusan diri, saya pun berehat di dalam khemah sehingga jam 5.00 petang.
            Selepas itu, saya dan ahli kumpulan saya pun menjalankan latihan yang terakhir sebelum memulakan persembahan bakat malam yang akan diadalkan pada malam tersebut. Pada jam 7.00 malam, , guru-guru pelatih yang beragama Islam akan pergi menunaikan solat manakala guru-guru pelatih yang bukan beragama Islam akan pergi ke kantin. Kami semua menghidangkan makanan malam kami pada jam 8.20 malam. Persembahan bakat malam digadakan pada tepat jam 9.00 malam dan dihadiri oleh seramai 7 pensyarah untuk menonton. Kumpulan saya terjatuh pada kumpulan ke-5 untuk mempersembahkan persembahan pantun dan menyanyi. Persembahan yang dipersembahkan oleh semua kumpulan adalah amat menarik dan mendapat pujian yang tinggi daripada pensyarah. Kami dibenarkan tidur pada jam 11.30 malam tetapi saya merupakan kumpulan peralatan jadi perlu mengemaskan semua peralatan sehingga 1.30 pagi.
            Pada 23 Februari 2012 (Khamis) merupakan hari terakhir bagi program BIG ini berlangsung. Kami dibangunkan pada pukul 4.30 pagi seperti biasa dan menjalankan perkara yang sama seperti pada hari Selesa dan Rabu. Pada jam 6.00 pagi, kami dihidangkan sarapan pagi disebabkan penutupan Program BIG pada jam 7.00 pagi. Sementara menunggu ketibaan semua pensyarah menghadiri penutupan tersebut, aktiviti refleksi diri juga dijalankan di semua kumpulan dengan menghantar seorang wakil dari kumpulan untuk membuat refleksi diri. Semasa ketibaan semua pensyarah, penutupan Program BIG pun mulai berlangsung dengan diberi ucapan yang singkat oleh beberapa pensyarah. Selepas itu, guru-guru pelatih dibenarkan mengemaskan barang dan menaiki bus untuk balik ke IPG Kampus Gaya. Saya telah mengikut bus yang giliran kedua disebabkan kekurangan bus. Sementara menunggu bus yang giliran kedua bertiba, kami diarah untuk mengemas khemah-khemah yang digunakan dan membersihkan kawasan sekeliling Pusat Kokurikulum. Selepas siap semua tugasan yang diarahkan, saya dan beberapa kawan sekelas saya pun mengikuti kereta tutor kami, iaitu Kapten Fauzi untuk balik kerana bilangan yang mengikuti bus giliran kedua juga agak banyak. Saya telah tiba IPG Kampus Gaya dengan selamat pada jam 11.30 pagi.




Laporan disediakan oleh,
___________________
( CHANG EI LING )
PISMP PC2 SEM 1,
IPG Kampus Gaya.


6. 文化传承耀佳雅
- 桃夭舞




7. Bina Insan Guru (B.I.G) Fasa II



                               








REFLEKSI BINA INSAN GURU  2012 FASA II



Program Bina Insan Guru Fasa II (BIG) yang mengabungkan semua guru pelatih PISMP SEM 2 Ambilan Januari 2012 telah berlangsung pada 22 September 2012 (Sabtu), iaitu pada jam 7.30 pagi hingga 4.30 petang di Tamu Donggongon, Penampang. Program BIG pada kali ini bertemakan khimat masyarakat dengan membersihkan kawasan sekeliling Tamu Donggongon, Penampang dan juga ceramah. Program BIG ini akan mengambil masa sepanjang 10 jam. Program ini merupakan satu eleman yang amat berkesan untuk menjadikan semua guru-guru pelatih yang menyertai menjadi seorang warga bakal pendidik yang sentiasa mahu berkhimat untuk nusa, bangsa dan negara.

            
       Sebelum Program BIG ini bermula, kami telah diberi taklimat oleh Encik Ladius yang berkenaan dengan Program BIG ini. Taklimat berkenaan dengan aktiviti yang kami ingin melakukan dan tema bagi aktiviti pula diberi oleh Encik Albert dan Cik Nomi. Kami semua telah dibahagi kepada 2 kumpulan dengan memberi tugasan mencabut rumput, membersihkan longkang dan menyapu di sekeliling Tamu Donggongon, Penampang dengan mejalankan kerja selama 6 jam. Saya dan ahli kumpulan saya telah bertanggungjawab atas tugasan mencangkul rumput.  Kami juga diberi ceramah yang juga terkandung dalam program BIG selama 4 jam yang digadakan di IPG Kampus Gaya.

Tugasan membersihkan longkang dan menyapu dilaksanakan oleh guru-guru pelatih TESL Sem 2 manakala tugasan mencangkul rumput pula diberi kepada guru-guru pelatih PC 1 dan 2. Saya berasa sangat gembira apabila semua guru pelatih termasuk saya menerima apa-apa kerja yang diamanahkan kepada kami tanpa sebarang rungutan. Keadaan ini telah memberikan satu idea kepada saya bahawa sebagai seorang guru yang sanggup berkhidmat untuk masyarakat, kita tidak patut memilih kerja-kerja yang semata-mata untuk tujuan kesenangan diri-sendiri sahaja. Saya telah mendapat pengajaran bahawa sebagai seorang bakal guru, saya perlu mempelajari menerima segala arahan dan tugasan yang diberi oleh pihak sekolah dengan senang hati.

Melalui sepanjang program BIG ini, saya telah menyedari bahawa kepentingan kebersihan sesuatu kawasan adalah amat penting untuk menjaga kesihatan dan menjamin kebersihan sesuatu kawasan. Tempat yang bersih akan dapat menyebabkan seseorang berasa selesa dan menarik hati mereka untuk melawat ke tempat tersebut. Sebagai seorang bakal guru, saya mendapati kesedaran ini adalah amat penting agar saya akan mementingkan kebersihan sekolah dan kelas. Hal ini demikian kerana kawasan yang kotor akan menjejaskan kesihatan dan menghodohkan keindahan kawasan tersebut. Persekitaran sekolah yang selesa juga akan dapat menyebabkan murid-murid dapat belajar dalam keadaan yang selesa dan kondusif. Oleh itu, melalui sepanjang program BIG ini, saya dapat mengambil peluang ini untuk meningkatkan kepentingan kebersihan alam sekeliling.

Sebelum ini, saya tidak pernah melibatkan diri untuk membersihkan kawasan tamu dan juga jarang untuk pergi ke tamu. Dengan melalui program BIG fasa kedua ini yang bertemakan khimat masyarakat dengan membersihkan tamu, saya telah mendapat pengalaman yang luar biasa dan mendalam kepada saya. Saya telah mempunyai pengalaman untuk mengcangkul tanah dan mencangkul rumput. Saya tidak mempunyai peluang untuk melaksanakan semua aktiviti seperti mengcangkul tanah dan rumput sebelum program BIG ini berlangsung. Dengan mempunyai semua pengalaman ini, saya akan meningkatkan keyakinan untuk bergotong-royong sekiranya mengadakan gotong-royong di sekolah nanti. Saya juga dapat memimpin murid-muird dengan memberi pimpinan seta alihan tugas yang betul.

Di samping itu, saya dan rakan-rakan sekelas saya diketegorikan dalam kumpulan tiga pada hari tersebut dengan diberii tugasan mencangkul rumput di kawasan sekeliling Tamu Donggongon, Penampang. Namun, saya dan ahli kumpulan saya tetap mendapatkan bantuan daripada kumpulan yang lain seperti guru-guru pelatih TESL dan PC 1 apabila kami memerlukan bantuan daripada mereka. Walaupun guru-guru pelatih TESL kebanyakkan terdiri darpada kaum Melayu, mereka masih sanggup menghulurkan tangan membantu kami apabila mereka menyelesaikan kerja meraka. Keadaan ini menyedarkan saya bahawa sebagai seorang manusia yang hidup dalam kumpulan dan kelompok, saya harus memberikan bantuan dan pertolongan kepada sesiapa yang memerlukan bantuan kami, tanpa mengira kaum, bangsa dan ras.

Malah, program ini juga secara tidak langsung dapat membantu saya mengenali rakan-rakan yang berasal dari kumpulan dan bangsa yang lain. Hal ini demikian kerana program BIG ini dilangsungkan untuk menjalankan program kidmat masyarakat bersama-sama dengan kumpulan yang lain, iaitu PISMP TESL dan PC 1  Ambilan Januari 2012. Dengan itu, kami akan lebih memahami antara satu sama lain dan mengambil peluang ini untuk mengenali antara satu sama lain. Hal ini demikian kerana kebiasaan kami juga kurang kesempatan untuk bertemu. Oleh itu, kami dapat mengambil kesempatan ini untuk mengenali guru-guru pelatih yang berasal dari kumpulan yang lain.

Selain itu, melalui program BIG ini,secara tidak langsung  saya dapat dapat merapatkan hubungan silaturahim antara ahli-ahli kelas kami dan menyebabkan ikatan persahabatan kami menjadi lebih akrab dan kukuh. Hal ini demikian kerana semasa menjalankan tugas bersama-sama membersihkan tamu, kami akan saling membantu dan menyemai semangat kerjasama antara satu sama lain. Semangat kerjasama antara ahli-ahli kelas adalah amat penting agar kami semua dapat berkerjasama apabila melaksanakan sesuatu aktiviti ataupun mengadakan program pada semester yang akan datang.

Secara kesimpulannya, program BIG yang bertemakan khidmat masyarakat dan ceramah ini dijalankan dengan lancar dan juga telah menepati matlamatnya untuk membentuk insan guru yang sempurna. Bukan itu sahaja, diharapkan program ini turut akan menyediakan mental dan rohani guru pelatih agar mereka akan bersedia untuk berkhidmat dan berbakti kepada negara. Akhir kata, saya berasa seronok dan bersemangat selepas menyertai program khidmat masyarakat ini. Saya akan menanti-nantikan Program BIG yang akan berlangsung lagi pada lain kali.

2013 :
1. 新春联欢会
- 《团圆饭》手语歌

No comments:

Post a Comment