Wednesday 13 June 2012

13.LEONG LEE NA


  1. BIODATA


NAMA                                  : 梁莉娜(中)        LEONG LEE NA(英)
NO. KAD PENGENALAN   : 920908-12-5674
NO. MATRIK                       : IPGKG/ PISMP/ BC (2)/ 2012/ 01/ 013
OPSYEN                               : PISMP PC (2) SEM 1 AMBILAN JAN 2012
ALAMAT                              : NO.1642, TAMAN BINTANG, JALAN APAS, 91000 TAWAU, SABAH.
TELEFON                                            : 013-8806285
EMAIL                                                : nana.leonglina@gmail.com

2.SURAT TAWARAN


3.PENCAPAIAN KOKURIKULUM 

  1. 友谊花开

  • 硬笔比赛(2011)
  • 硬笔比赛(2012)
    2.红包大会串
  • 招待员 (2011)
  • 大合唱演出(2012)

    3.慈济环保讲座会

   4.BIG
LAPORAN PROGRAM BINA INSAN GURU
 PISMP (SJK (C)) PC2 JANUARI 2012
            Program Bina Insan Guru ini merupakan satu program di mana para guru diberi peluang untuk membina akhlak, semangat juang yang tinggi dan mempunyai tahap ketahanan mental dan fizikal untuk menyumbang tenaga dan pengetauhuan kepada diri dan masyarakat. Tujuan utama program ini adalah untuk mematikan para guru dapat meningkatkan kemahiran komunikasi dan interkasi dikalangan peserta. Di samping itu, diharap para peserta dapat mengaplikasikan pengetahuan dan pengalaman yang ada untuk keperluan pengajaran dan pembelajaran.
            Institut Pendidikan Guru (IPG) Kampus Gaya telah mengadakan program Bina Insan Guru(BIG) di Pusat Kokurikulum Sabah, Kem Malagang Kiulu, Tuaran selama 4 hari 3 malam, iaitu bermula 20 Februari hingga 23 Februari 2012.  Para peserta program ini merupakan kelas PISMP Pengajian Cina kupulan 2, iaitu seramai 23 orang, 5 pelajar lelaki dan 18 pelajar perempuan. Program ini diketuai oleh Encik Abdullah Muhammad selaku Kem Komandan Program BIG 2012.
            Pada 20 Februari 2012, kami menunggu bas di gate utama Kampus Gaya pada 6.30 pagi. Kami bertolak dengan manaiki bas IPG Kampus Gaya pada 7.00 pagi. Perjalanan dari IPG Kampus Gaya ke Pusat Kokurikulum Sabah perlu 1jam 30 minit. Sebelum bertolak, Encik Abdullah Muhammad meminta setiap ketua kumpulan untuk mengira dan memastikan ahli kumpulan telah berada di dalam bas supaya tiada peserta tertinggal. Di bawah bimbingan Encik Abdullah Muhammad, kami berdoa bersama-sama untuk keselamatan kami semasa perjalanan.
            Pada 8.30 pagi, kami sampai ke Pusat Kokurikulum Sabah dengan selamat. Program kami dimulakan dengan taklimat keselamatan dan peraturan Kem Malanggang Kiulu. Taklimat ini diberi oleh pegawai kem itu. Pegawai Kem Malanggang Kiulu juga memberi taklimat tentang penyediaan tapak, ikatan asas dan mendirikan khemah. Selepas itu, kami diberi peluang untuk memilih ahli khemah kami iaitu seramai 4 orang. Saya ,Lady Vyona, Elaine Chang dan Yap Chiew Ying menjadi satu kumpulan. Elaine pula mewakili kumpulan kami untuk mengambil kem dan pad untuk kumpulan kami. Kemudian, kami bekerjama untuk mendiri khemah kami dengan segera. Kami mengangkat semua barang kami ke dalam khemah. Kami diberi masa untuk berehat kemudian.
            Aktiviti kemudian ialah larian lasak dan kawad kaki. Semua orang dipanggil untuk berkumpul di kawasan padang untuk kawad kaki. Encik Abdullah Muhammad sebagai jurulatih kem komander kami mengajar kami cara kawal kaki yang betul. Aktiviti yang diikuti ialah sukan tara. Antara jenis sukan yang kami menjalan ialah lompat tinggi, larian 60m dan lontar peluru.
            Pada 6.00 petang, kami diberikan masa untuk mengurus diri. Kemudian, kami makan malam di dewan makan. Dari 9.00 ke 10.30 malam merupakan masa untuk aktiviti “Ice Breaking”. Dalam aktiviti ini, kami telah menjalankan tiga permainan kecil, iaitu tiupan angin, “Human knot” dan berdiri bersama-sama. Permainan tiupan angina bertujuan untuk melatih tumpuan guru pelatih supaya kami sentiasa bersedia, permainan “Human knot” pula melatih otak kami untuk menyelesaikan knot yang begitu rumit manakala berdiri bersama-sama untuk melatih kerjasama antara guru pelatih. Kemudian, Puan Rahmah Ag. Besar memberi tugasan kepada kami untuk mencipta bendera untuk kumpulan kami. Kami dibenarkan untuk balik ke kem masing-masing untuk tidur pada 11.00 malam.
            Pada 21 Februari 2012, kami diwajid untuk menghadiri Moral pada 5.30 senja. Pada 6.30 pagi, kami berkumpul di padang untuk menaikkan bendera dan menyayi lagu institut, patriotik dan negaraku. Kemudian, kami ada sesi senaman. Selepas itu, kami makan sarapan Kemudian, kami diberi taklimat tentang kem ini. Sebenarnya, kami patut diberi ujian-ujian Psikologi. Malangnya, penceramah yang berkaitan tidak dapat hadir. Oleh itu, sesi tersebut terpaksa diubah kepada taklimat tentang aktiviti darat, iaitu kembara di hutan. Selepas itu, kami diberi masa untuk menyediakan diri sebelum bertolak ke destinasi.
            Sebelum masuk ke hutan, kami akan melalui Kampung Tombung. Kami dimintakan untuk menemu bual dua orang penduduk kampung ini. Kami juga diberi 2 buah buku nota sebagai buah tangan untuk penduduk kampung yang menerima temu bual kami. Kami juga dapat cili dan kayu dari pendudukan tersebut.
            Selepas itu, kami pun masuk ke hutan. Kami melalui 3 jambatan dan tiba di tepi sungai. Kami mula memasak untuk makan tengah hari. Kami diberi beras, maggi asam laksa dan sardin. Kami juga perlu menyedia makanan tengah hari untuk pensyarah dan pensyarah akan menilai makanan tersebut. Pada lebih kurang 4.00 petang, kami balik ke Pusat Kokurikulum Sabah. Kami diberi masa rehat yang secukupi. Minum petang juga disediakan untuk kami. Aktiviti kemudian merupakan masa untuk kami menguruskan diri. Kemudian, kami perlu menghadiri moral dan makan malam di dewan makan.
            Pada 9.00 malam, semua peserta perlu pergi ke dewan terbuka untuk membentangkan bendera. Setiap kumpulan mesti menjelaskan makna setiap komponen. Selepas pembentangan, sesi soal jawap akan diadakan. Pada 11.00 malam, kami dibenarkan untuk balik ke kem dan tidur.
            Pada 22 Februari 2012, kami perlu menghadiri moral. Pada 6.30 pagi, kami berkumpul di padang untuk menaikkan bendera dan menyayi lagu institut, patriotik dan negaraku serta bersenam. Selepas itu, kami makan sarapan Kemudian, kami diberi taklimat tentang berkayak. Kami pun bertolak ke Pukak.
            Selepas semua peserta tiba di Pukak, kami diberi taklimat tentang berkayak oleh pihak berkenaan. Kami perlu menandatangani surat pengakuan sebelum bermula aktiviti berkayak. Kami juga perlu memakai peralatan keselamatan diri. Kami pun bermula berkayak. Sepanjang kami berkayak, kami sudah mempunyai peluang untuk melakukan “Body Rafting”
            Kami berehat dan makan tengah hari di Check Point 1. Selepas itu, kami terus berkayak sampaikan ke Pusat Kokurikulum Sabah. Kemudian, kami diberi masa untuk merehat dan menguruskan diri. Aktiviti yang diikuti ialah sesi moral dan makan malam.
            Selepas makan malam merupakan sesi persembahan kumpulan. Semua kumpulan amat kreatif. Persembahan kami sangat menarik.
            Pada 23 Februari 2012, oleh sebab salah satu bas telah rosak, majlis penutupan BIG perlu diawalkan. Pada lebih kurang 8.00 pagi , kami bertolak dari Pusat Kokurikulum Sabah dan balik ke IPG Kampus Gaya.




Ini merupakan khemah kami dirikan.
Ini merupakan kampung yang kami melalui sebelum masuk ke hutan.

Gambar ini menunjuk makanan tengah hari yang kami hidangkan untuk pensyarah kami.
Gambar ini diambil semasa kami berkayak.





LAPORAN PROGRAM BINA INSAN GURU
 FASA II


Pelaksanaan Bina Insan (BIG) adalah berasaskan kepada kesedaran bahawa profesion keguruan adalah mulia dan insan guru adalah Pembina generasi, pembentuk jati diri dan role model kepada masyarakat, justeru guru harus mampu menyesuaikan diri dalam semua keadaan dan mampu menangani cabaran era globalisasi.
            Pada semester ini, kami dikehendaki menjalankan khidmat maksyarakat di Dongongon pada 22 September 2012. Dalam BIG ini, kumpulan kami ditugaskan untuk mencabut rumput di sekeliling pasar Dongongon, maka kami telah membahagikan kami kepada 2 kumpulan kecil untuk menjalankan tugas kami. Daripada peristiwa ini, saya mempelajari bahawa pengurusan masa dan sumber tenaga adalah amat penting bagi memastikan semua kerja yang diamanahkan dapat disiapkan pada masa yang telah ditetapkan pada kadar yang efektif dan optimum. Kami memberi kerjasama yang sepenuhnya dengan menerima posisi pembahagian tugas kerana kami bersepakat bahawa kita harus melakukan apa-apa sahaja dengan sedaya upaya dalam apa jua bidang kerja. Selepas kami membahagikan kerja kami, maka kami pun mula menjalankan tugas kami seperti yang telah diamanahkan.
Dalam proses menjalankan tugasan kami, kami saling tolong-menolong antara satu sama lain demi memastikan kerja kami dapat disiapkan pada masa yang telah ditetapkan. Saya sedar bahawa kerjasama dan toleransi sesama rakan sebaya adalah sangat penting bagi menyiapkan kerja dengan sempurna. Ia juga penting bagi menyelakkan sebarang pertenglikahan dan persengketaan. Kesannya, kami berjaya menyiapkan segala tugas yang diamanahkan kepada kami dalam keadaan suasana yang riang dan gembira. Secara langsung, hubungan silaturahim antara ahli-ahli kelas kami dapat dirapatkan melalui program khidmat masyarakat ini.
Secara keseluruhannya, program khidmat masyarakat ini dijalankan dengan lancar dan juga telah menepati matlamatnya untuk membentuk insan guru yang sempurna. Program ini juga dapat menyediakan mental dan rohani guru pelatih agar mereka akan bersedia untuk berkhidmat dan berbakti kepada negara. Akhir kata, saya berasa seronok dan bersemangat selepas menyertai program khidmat masyarakat ini. 




            

No comments:

Post a Comment