Biodata
NAMA : 邱美琪(中)
KEW MEI QI(英)
NO. KAD PENGENALAN : 920709-12-6236
NO. MATRIK
:
IPGKG/ PISMP/ BC (2)/ 2012/ 01/ 010
OPSYEN
: PISMP PC (2) SEM 1 AMBILAN JAN 2012
ALAMAT
: P.O.BOX 148,
89807 BEAUFORT,
SABAH.
TELEFON : 014-6755392
EMAIL : maggiekew@gmail.com
SURAT TAWARAN
PENCAPAIAN KOKURIKULUM
1. 红包大会串
- 灯笼舞 (2012)
- 灯笼舞 (2012)
2. 中秋晚会
- 扇子舞 (2010)
- 扇子舞 (2010)
3. 中华文化展(2011年)
4. 友谊花开
- 硬笔比赛(2011,2012年)
- 硬笔比赛(2011,2012年)
5. 特殊班级学校探访(2012年)
7. 慈济环保讲座(2012年)
Pesta Tanglung 2010
Pesta Angpau 2012
硬笔比赛
Sijil Pertandingan Bertulis 2011 |
Sijil Pertandingan Bertulis 2012 |
Bina Insan Guru
LAPORAN
BINA INSAN GURU
Isnin, 20 FEB 2012
Hari ini merupakan hari pertama saya
menjalani program Bina Insan Guru (BIG). Pada pukul 6.30 pagi, kami telah
berkumpul di medan kereta untuk bertolak ke Kampung Melanggang, Kiulu pada 7.30
pagi. Tetap pukul 8.30 pagi, kami pun tiba ke Kem Malanggang Kiulu, Tuaran.
Untuk menungu ketibaan rakan-rakan yang lain, kami memain permainan yang
disediakan oleh Pusat Kokurikulum. Akhirnya, rakan-rakan yang lain pun tiba
dengan selamat pada pukul 11 pagi. Kami diberi taklimat oleh Encik Anuar
mengenai pembinaan khemah.
Pada pukul 12 tengahari, kami semua
berkumpul di padang dan bersedia untuk berkawad kaki. Disebabkan hujan turun,
aktiviti sukantara ditunggahkan sehingga pukul 4.30 petang. Sementara menunggu
hujan berhenti, kami membuat senaman di dewan utama.
Pada waktu malam, kami menjalankan
aktiviti ice breaking yang dikendali oleh kumpulan 9 dan 10. Aktiviti yang
disediakan oleh mereka ialah “angin bertiup” dan sebagainya. Selapas itu, Pn
Rahmah mengarahkan kami untuk mencipta yee dan bendera.
Selasa, 21 FEB 2012
Apabila mendapat tahu bahawa kami
akan melalui jungle trekking semasa BIG, saya berasa bangga kerana saya
mempunyai peluang untuk menyertai aktiviti yang amat menyeronokkan.
Sebelum memasuki hutan kami telah membuat
lawatan di sebuah kampung iaitu Kampung Tombung agar kita dapat memahami
kehidupan dan juga kegiatan ekonomi mereka. Penduduk di sana kebanyakan ialah
berkaum kadazan dan beragama kristian. Mereka memiliki sawah dan kebun sendiri sebagai
sokongan ekonomi keluarga. Selepas 10.55 pagi, kami pun memulakan jungle
trekking. Hutan tersebut sememangnya satu ciptaan Tuhan yang amat mengagumkan.
Terdapat pelbagai flora dan fauna contohnya pokok getah dan sebagainya. Udara
amat segar dan nyaman. Hutan yang menghijau dan cantik, ditambah dengan bunyi
unggasa, daun dan air sungai semulajadi merupakan satu tarikan yang amat
menarik.
Semasa jungle trekking ini
dijalankan, kami dibahagikan kepada sepuluh kumpulan. Setiap ahli kumpulan
mempunyai tugasan masing-masing, tugasan yang diberi kepada kami ialah melukis
peta, mengira jarak perjalanan dan sebagainya. Saya, Teu Chung Hian dan Chin Li
Jun adalah mengira jarak sepanjang perjalanan. Cara mengira ialah 3 langkah
bersamaan dengan 1 meter.
Saya berasa sangat bersyukur kerana
mempunyai kawan-kawan sekumpulan yang sangat baik. Kami saling bantu-membantu
semasa menghadapi pelbagai cabaran dan halangan. Sepanjang perjalanan, kami
meredah bukit dan lurah yang cerun dan curam, kawasan batuan yang licin dan
banyak lagi halangan yang kami tempuhi.
Selepas melepasi jambatan gantung
yang ketiga, kami diarah untuk memasak 6 bungkus manggi, 7 tin sardin dan
beras. Melalui aktiviti ini, saya telah mempelajari nilai berkerjasama untuk
mehidupkan api dan memasak semua makanan yang dibekalkan oleh pensyarah. Pada
pukul 2.30 petang, kami meneruskan aktiviti kembara dan balik ke perkhemahan
kami.
Pada pukul 9.00 malam, kami
meneruskan aktiviti yang dilakukan pada malam Isnin iaitu setiap kumpulan
hendaklah membentangkan bendera yang dicipta oleh setiap kumpulan. Perbentangan
bendera yang terbaik adalah kumpulan 2 manakala bendera yang terbaik adalah kumpulan
10. Aktiviti ini berakhir pada pukul 10.30 malam.
Pada pukul 11.00 malam, saya dan
rakan-rakan yang lain bertugas untuk berjaga malam. Saya bertanggungjawab untuk
menjaga sekeliling kantin dan tandas. Syif malam adalah bermula daripada pada
pukul 11 malam dan tamat pada pukul 12 malam. Setiap syif adalah sepanjang 1
jam. Walaupun syif malam semenatkan tetapi saya berasa sangat bersyukur keran
diberi peluang untuk berjaga malam. In merupakan satu pengalaman yang sangat
baik.
Rabu, 22 FEB 2012
Aktiviti
yang dijalankan pada hari tersebut ialah aktiviti air iaitu berkayak. Sebelum memulakan
aktiviti ini, kami dibahagikan kepada 19 kumpulan. Setiap kumpulan
sekurang-kurangnya mempunyai 7 ahli kumpulan dan setiap kumpulan terdapat dua
ahli kumpulan yang mahir untuk berenang Ahli kumpulan saya ialah Yap Jia Jun,
Jeffery Chong, Chin Li Jun, Wani, Mylsa dan Florence. Selepas agihan kumpulan,
kami pun bertolok ke Pukak. Kumpulan kami adalah trip yang kedua disebabkan
kekurangan kenderaan.
Pertama kali sampai ke sungai untuk
aktiviti air, saya terpegun dengan keindahan ciptaan Tuhan yang terbentang
dihadapan saya. Bunyi sungai yang kuat amat mengasyikkan.
Sepanjang
aktiviti ini dijalankan, saya dan ahli kumpulan berusaha untuk berkayak ke
destinasi yang ditetapkan oleh pihak berkuasa untuk mengambil makan
tengahari. Pada mula kami bersemangat
untuk berkayak selepas kami ditumpus oleh kumpulan-kumpulan yang lain. Kami
berputus asa untuk meneruskan berkayak. Tidak lama kemudian, kumpulan saya dan
kumpulan yang lain berhenti di tepi sungai untuk menjalankan body rafting. Aktiviti ini sangat menyeronokan dan saya
berasa tenang. Jika mempunyai kesempatan saya berharap agar dapat menyertai
aktiviti seperti ini lagi.
Selain itu, saya mempelajari bahawa
kawan amatlah penting dalam kehidupan kami. Tanpa kawan, banyak perkara yang
tidak dapat kita rasai dan lalui dengan jayanya. Sekiranya, tidak rakan-rakan
sepanjang aktiviti ini, pasti saya tidak memjalanikan akitiviti ini dengan
sempurna.
Akhir sekali, walaupun trerasa amat
letih namun pengalaman yang saya dapat daripada aktiviti berkayak ini amat
berguna. Kesenorokan dan kegembiraan tidak dapat digambarkan dengan kata-kata.
Selain itu, saya juga mempelajari banyak nilai-nilai murni, saya juga turut
belajar cara-cara berkayak untuk mengenalpastikan keseimbangan kayak. Di
samping itu, saya juga mempelajari untuk menyelamatkan diri apabila berlaku
kecemasan yang melibatkan air. Pengalaman ini amat berguna bagi diri semdiri,
anak-anak murid serta orang-orang di sekeliling saya apabila menghadapi
kecemasan dalam air pada masa yang akan datang.
Selepas makan tengahari, kami pun
meneruskan aktiviti berkayak yang menuju ke Kem Malanggang. Lebih kurang 3.30
petang, kami pun sampai ke Kem Malanggang . Untuk menunggu ketibaan kumpulan
yang lain, Kem Komanden memberi sedikit taklimat yang berkaitan dengan malam
bakat serta mengambil gambar dengan semua guru pelatih sebagai kenang.
Persembahan kumpulan dimulakan pada
pukul 9 malam. Kumpulan saya adalah berkumpulan 4 untuk mempersembahankan
sketsa muzikal. Saya dan ahli kumpulan yang lain sangat enjoy semasa
mempersembahankan persembahan tersebut. Malam bakat ini berakhir pada pukul
11.30 malam.
Khamis, 23 feb 2012
Pada
hari tersebut, saya diaturkan untuk menyediakan sarapan pagi kepada semua guru
pelatih dan pensyarah. Sarapan pagi yang perlu disediakan adalah roti yang
berinti kaya dengan plata. Untuk menjimatkan masa kami, kami bahagikan kepada 3
kumpulan. Kumpulan pertama adalah bertanggungjawab untuk mememotong roti,
kumpulan kedua adalah gosok kaya manakala kumpulan ketiga adalah gosok plata ke
atas permukaan roti. Kami telah menggunakan dua jam untuk menyediakan semua
roti yang perlu disediakan. Melalui peryediaan ini, saya mempelajari nilai
bekerjasama untuk menyiap sesuatu dengan menggunkan masa yang singkat. Jika
kita tidak mengagihkan tugasan tentunya sarapan pagi tidak dapat sediakan
dengan sempurna dan berkeadaan kelam-kabut.
Pada pukul 8 pagi, kami berkumpul di
dewan utama dan setiap kumpulan hendak menghantar seorang wakil untuk membuat
refleksi sepanjang program BIG ini dijalankan dan majlis penutupan dirasmikan
oleh En Azizi. Pada pukul 9 pagi, kami dalam perjalanan pulang ke Kampus IPG
Gaya.
BINA INSAN GURU FASA 2
Pelaksanaan BIG
adalah berasaskan kepada kesedaran bahawa profesion keguruan mulia dan insane
guru adalah Pembina genaradi, pembentuk jati diri dan role model kepada
masyarakat. Jesturu, guru harus mampu menyesuaikan diri dalam semua keadaan dan
mampu menangani cabaran era globalisasi. Melalui program yang dirancang,
pelajar dapat mengenal diri dan mampu mengaplikasikan pengetahuan dan
pengalaman yang diperolah ke arah pembangunan diri sebagai insa guru secara
berterusan. Program ii diharap dapat melahirkan guru-guru yang memiliki
kemantapan sahsiah dan kuasa professional yang tinggi dan akan sentiasa
bersedia di samping mampu menangani pelbagai cabaran pendidikan dalam arus
globalisasi.
Pada semester ini,
kami dikehendaki menjalankan aktiviti khidmat masyarakat. Pada 22 September
2012, kami telahpun menjalankan program Bina Insan Guru (BIG) fasa ke-dua.
Program BIG kali ini dilaksanakan di Tamu, Donggongan dengan melibatkan seramai
120 orang guru pelatih yang terdiri daripada gabungan lima opsyen iaitu PISMP
PC1, PISMP PC2, PISMP TESL G.1, PISMP TESL G.2 dan PISMP TESL G.3 Ambilan
Januari 2012 yang diiring oleh tutor masing-masing. Saya berasa bersyukur dan
sangat gembira selepas menjalankan program khidmat masyarakat ini. Banyak
pengalaman, kebaikan dan manfaat yang telah saya dapat dan perolehi daripada
program BIG ini.
Melalui program ini,
saya sedar bahawa guru-guru haruslah sentiasa prihatin dan mencuba untuk
memenuhi keperluan fisiologi murid-muridnya. Hal ini demikian kerana pada hari
tersebut, kami dihendaki untuk berkumpul di perkarangan letak kereta seawall
6.30 pagi. Oleh itu, saya telah bergegas ke situ tanpa memakan sarapan pagi. Namun, apa yang saya berasa terharu ialah pihak pengurusan
program khidmat masyarakat ini begitu prihatin dan peka akan keadaan kami
dengan menyediakan sarapan pagi untuk kami. Daripada insiden ini, ia memberikan
iktibar kepada saya bahawa apabila saya menjadi seorang guru kelak, saya
harus mengambil berat keperluan fisiologi murid saya agar mereka dapat belajar
dalam keadaan yang selesa dan kondusif. Penyediaan makanan sarapan pada pagi
tersebut diibaratkan suntikan semangat yang kental bagi saya untuk melakukan
yang terbaik pada hari tersebut.
Selain itu, saya juga mempelajari bahawa sebagai seorang guru yang dedikasi dan sanggup berkorban untuk murid, kita
haruslah melakukan apa-apa sahaja yang diamanahkan untuk memastikan kejayaan
dan masa depan murid-murid kita. Apabila
kami sampai ke destinasi kami, kami dibahagikan kepada 5 kumpulan. Kumpulan
yang pertama ialah menyapu sekeliling tamu, kumpulan yang kedua dan ketiga pula
diamanahkan untuk membersihkan rumpat-rumput manakala kumpulan keempat dan
kelima ialah membersihkan longkang. Saya
berasa sangat terharu apabila semua peserta termasuk saya menerima apa-apa
kerja yang diamanahkan kepada kami pada kami tanpa sebarang rungutan. Keadaan
ini telah memberikan satu idea kepada saya bahawa sebagai seorang guru yang sanggup berkhidmat untuk masyarakat, kita tidak
patut memilih kerja-kerja yang semata-mata untuk tujuan kesenangan diri-sendiri
sahaja. Sebaliknya, kita harus
berkorban apa jua, sama ada masa , tenaga, jiwa raga dan sebagainya untuk
kebaikan dan masa depan murid-murid.
Sesungguhnya, program Bina Insan
Guru (BIG) Fasa 2 ini telah meninggalkan banyak kesan terhadap diri saya.
Seperti mana yang kita sedia maklum, program Bina Insan Guru (BIG) merupakan
satu program yang dilaksanakan bagi melahirkan insan guru yang berkualiti
tinggi, berilmu, berkemahiran serta mempunyai spiritual dan sahsiah yang
tinggi. Penghayatan yang begitu mendalam terhadap pelbagai aktiviti-aktiviti
yang dijalankan di dalam program BIG ini akan mengukuhkan keperibadian dan
sahsiah yang terpuji serta etika keguruan dalam diri setiap bakal-bakal guru
iaitu selaras dengan hasrat negara. Sesungguhnya BIG seharusnya menjadi elemen
yang berkesan untuk menjadikan warga bakal pendidik menjadi insan yang sentiasa
bersedia untuk berkhidmat & berbakti kepada nusa, bangsa dan juga negara.
Selain itu, program Bina Insan Guru
Insan ini dapat membina insan guru yang berakhlak mulia, bersemangat juang yang
tinggi, mempunyai ketahanan fizikal mental, rohani dan bermanfaat kepada diri,
keluarga, masyarakat, dan negara selaras dengan nilai-nilai keguruan.
Melalui program ini, semangat
setiakawan, toleransi, kerjasama dan saling tolong menolong antara guru pelatih
telah berjaya dipupuk. Contonya, kami telah membersihkan kawasan tamu
Donggongan secara berkerjasama. Secara tidak langsung, hubungan kami antara
satu sama lain akan makin bertambah rapat, akrab dan kukuh. Makanya, saya
menyedarkan bahawa seorang seorang manusia yang hidup dalam kumpulan dan
komlopok, kita haruslah memberikan bantuan dan pertolongan kepada mereka yang
memerlukan bantuan kami tanpa mengira kaum, bangsa dan ras.
Daripada pergaulan dengan guru-guru
pelatih yang berasal dari kumpulan lain sepanjang program khidmat masyarakat
ini, kami berpeluang untuk memahami dengan lebih mendalam mengenali masalah
yang dihadapi, amalan budaya dan tradisi mereka, cara pergaulan mereka dalam
kumpulan mereka dan sebagainya. Walaupun masa
pergaulan kami dengan kumpulan-kumpulan lain hanyalah selama setengah hari
sahaja, namun kami berharap agar kami dapat bersama dengan kumpulan mereka lagi
dalam program khidmat masyarakat yang akan diadakan pada masa yang akan datang.
Makanya jurang di antara pelajar opsyen PC dan TESL dapat dieratkan.
Secara keseluruhannya, program BIG
ini berjalan dengan jayanya dan telah mencapai objektif yang dihasratkan.
Program ini seharusnya diteruskan untuk generasi yang akan datang agar insan
guru yang cemerlang dari semua aspek dapat dibentuk.
Jadi ternyata di sini bahawa banyak manfaat yang saya dapat
daripada semua aktiviti yang dijalankan sepanjang khidmat masyarakat ini. Semua
pengalaman dan pengetahuan yang saya dapat saya aplikasikan agar menjadi
seorang guru yang lebih jitu dan serba boleh. Diharapkan agar aktiviti seperti
ini dijalankan pada masa yang akan datang. Terima kasih sekali lagi kerana
memberikan peluang kepada saya untuk menyertai aktiviti ini.
Secara
keseluruhannya, program khidmat masyarakat ini dijalankan dengan lancar dan
juga telah menepati matlamatnya untuk membentuk insan guru yang sempurna. Ini
merupakan kaedah yang baik untuk membentuk insan guru yangberakhlak mulia,
mempunyai semangat juang yang tinggi, dapat menyesuaikan diri dalam apa-apa jua
keadaan, dan juga dapat mengatasi sebarang cabaran atau rintangan, lantas
melahirkan guru yang seimbang. Program
ini juga akan dapat memberi pendedahan kepada guru pelatih agar sentiasa
bersedia untuk mendidik anak bangsa walau di mana mereka akan ditempatkan
kelak. Bukan itu sahaja, diharapkan program ini turut akan menyediakan mental
dan rohani guru pelatih agar mereka akan bersedia untuk berkhidmat dan berbakti
kepada negara. Akhir kata, saya berasa seronok dan bersemangat selepas
menyertai program khidmat masyarakat ini. Diharapkan agar aktiviti ini akan
dijalankan setiap tahun.
PERHIMPUNAN DIJALANKAN SEBELUM MENJALANKAN AKTIVITI KHIMAT MASYARAKAT |
MENCANGKUL RUMPUT |
BERSARAPAN SELEPAS BERGOTONG-ROYO文化传承耀佳雅Transformasi Budaya, Apresiasi Warisan
2012
|
BERGAMBAR DENGAN AJK-AJK |
PERSEMBAHAN TARIAN MALAM BUKA PUASA DI SURUA IPG KAMPUS GAYA |
No comments:
Post a Comment