2013 :
1. 新春联欢会
职位:节目总监
- 《团圆饭》手语歌
书法比赛
5/3/21013
2pm - 4pm
BLOK E 23
LIM KANG HIENG (PISMP PC 2 SEM 2)
Refleksi Bina Insan Guru (BIG)
Saya
berasa sangat gembira kerana dapat berpeluang untuk menghadiri Program Bina
Insan Guru (BIG) Program Ijazah Sarjana Muda Perguruan (PISMP) Semester 2
Ambilan Januari 2012 yang bertempat di Pasar Tamu, Donggongon. Tarikhnya ialah 22
September 2012. Melalui Program Bina Insan Guru (BIG) ini , saya dapat
memperoleh banyak pengajaran dan pengalaman yang berguna. Oleh itu, saya berasa
sangat bersyukur.
Pada
yang lepas, kami seramai 120 orang guru pelatih telah menjalankan BIna Insan
Guru (BIG). BIG yang
mengambil masa selama 6 jam ini benar-benar telah memberi saya banyak input
yang amat berguna kepada saya untuk diaplikasikan dalam kehidupan seharian
terutamanya kehidupan saya dalam profesion perguruan.
Selama mengikuti BIG ini, saya telah
menempuh banyak cabaran, dugaan dan halangan yang telah diberikan dari para
pensyarah pembimbing tanpa saya sedar semua cabaran dan halangan ini semua
sebenarnya mempunyai motif yang sangat besar. Setiap perlakuan kami ketika
mengikuti BIG, para pensyarah pembimbing sentiasa awasi dan sentiasa memberi
bantuan supaya kami dapat mencapai motif tersebut.
BIG yang buat kedua kali bagi saya
ini telah banyak memberi saya ilmu pengetahuan yang tidak ternilai harganya dan
amat sukar diperolehi jika BIG ini tidak dilaksanakan. Nilai-nilai murni juga
telah berjaya diserap dan saya amat bertuah kerana BIG ini telah banyak memberi
saya peluang untuk menilai keupayaan diri saya dari segi persedian untuk menjadi
seorang guru yang proaktif, fleksibel dan berkeyakinan tinggi.
Semua seramai 120 orang guru
pelatih telah dibahagikan kepada beberapa kumpulan . Jika dilihat pada mata
kasar, pembahagian kumpulan ini mungkin untuk memudahkan sesuatu kerja sahaja.
Namun, motif utamanya adalah untuk memberi peluang kepada kami semua
bergaul, berorganisasi, dan bekerjasama dengan mereka yang saya tidak sempat
kenal lagi sebelum ini. Keadaan ini jika dilihat dengan lebih terperinci adalah
bertujuan untuk membiasakan guru pelatih dengan keadaan sebenar profession perguruan
yang sebenarnya memerlukan seseorang guru itu berkomunikasi, bersosial dan
bekerja dengan masyarakat yang mempunyai pelbagai ragam dan perangai.
Pendedahan seperti ini menjadikan saya lebih bersedia apabila saya ditugaskan
di tempat baru dimana tiada siapa lagi yang saya kenal sebelum ini.
Kini saya berasa lebih yakin
untuk melakukan sesuatu kerana bagi sekarang saya faham bahawa sesuatu perkara
yang mungkin sukar dilakukan pasti saya boleh lakukan sama ada seorang diri
mahupun dengan tunjuk ajar dari orang lain. Perkara yang menjadi tunjang utama
adalah semangat yang datang dari dalam diri dan jika saya mempunyai semangat
itu, saya yakin saya mampu melakukan perkara yang sukar. Jika dilihat dari segi
yang lebih luas, perkara ini amat penting kerana sebagai seorang guru saya
pasti akan diberikan pelbagai tugas sama ada dalam sekolah atau diluar sekolah.
Jadi dengan adanya pendedahan seperti ini yang banyak membantu saya untuk lebih
yakin menghadapi tugasan, saya pasti akan lebih berusaha untuk melaksanakan
tugasan yang diberikan itu dengan sempurna dan jayanya.
Pengalaman mengikuti program BIG juga banyak mengajar saya untuk
berkomunikasi dan bekerja dalam satu organisasi. Sebelum menjalankan aktiviti
gotong-royong, setiap ahli dalam kumpulan pula masing-masing diberikan tugasan
pada satu masa seperti menyapu lantai, membersihkan longkang, mengutip sapah, memotong
rumput dan lain-lain lagi. Sistem yang diketengahkan di BIG ini ialah sistem
putaran atau “rotation” tugas. Hal ini memberi peluang kepada setiap ahli
kumpulan untuk merasai memegang setiap jawatan dalam kumpulan. Perkara ini amat
berkesan kerana sistem yang dibentuk oleh pensyarah pembimbing ini bertujuan
untuk memberi peluang kepada kami semua untuk menjadi pemimpin dan orang yang
dipimpim.
Persediaan dari segi mental
dan fizikal amat penting kerana kami semua sebagai bakal pendidik belum pasti lagi
kemana arah kami seterusnya apabila tamat belajar di institut perguruan ini. Mungkin kami dihantar
ke kawasan bandar, tetapi mungkin juga kami akan diarahkan untuk mengajar di
kawasan jauh ke pedalaman. Pendedahan sebegini membolehkan kami semua mengukur
sejauh mana tahap dan kemampuan diri kami sama ada kami sudah bersedia untuk
mengembara ke sekolah yang mungkin juah ke pelusuk rimba atau belum.
Akhir sekali, saya sangat bersyukur
kerana telah melalui program BIG ini yang telah banyak memberi saya
pengetahuan, menguji mental dan fizikal diri saya dan yang paling penting dapat
membantu diri saya bagi membina jati diri seorang pendidik yang berkarisma
tinggi. Saya berharap pada BIG yang seterusnya, saya akan lebih banyak menimba
pengalaman dan ilmu bagi mencapai matlamat saya untuk menjadi seorang pendidik
yang gemilang.
No comments:
Post a Comment