Thursday 24 May 2012

5. Chong Siew Mui


Biodata


NAMA                         : CHONG SIEW MUI
NO. I/C                        : 9
10724 - 12 - 6016
NO KAD MATRIK    : IPGKG/PISMP/BC(2)/2012/01/005
OPSYEN                      : PISMP PC2 SEM1
HP NO                         : 0178132425
EMEL                           cynthia_chong_siew_mui@hotmail.com
ALAMAT                     : LOT 3, BLOCK D JADE GARDEN BATU 1 1/2



SURAT TAWARAN





PENCAPAIAN AKADEMIK
Slip keputusan

PENCAPAIAN KOKURIKULUM 
  

2010
中秋晚会
-表演者
2011
红包大会串
-招待员
-LARI ONE MALAYSIA
友谊花开
      -硬笔比赛
2012
红包大会串
-表演者
        华文学会
      -总务


特殊班级学校探访
     慈济环保讲座



Laporan Program Bina Insan Guru (B.I.G)
Program Ijazah Sarjana Muda Perguruan (PISMP) Semester 1/ 2012
    Tarikh   : 20-23 Feb 2012
    Tempat : Kem Malanggang Kiulu, Tuaran
     Peserta : 122 orang dari Program Ijazah Sarjana Muda Perguruan (PISMP)

Pada hari 20 Feb 2012 hingga 23 Feb 2012, Institut Pendidikan Guru Kampus Gaya telah menganjurkan aktiviti Program Bina Insan Guru yang seramai empat hari tiga malam. Program ini telah dilaksanakan di Kem Malanggang Kiulu, Tuaran, Kota Kinabalu. Program Bina Insan Guru ini telah dilaksana oleh pelatih dari Program Ijazah Sarjana Muda Perguruan Semester 1 ambilan Januari 2012.  Seramai 122 pelatih ataupun 10 kumpulan telah mengambil bahagian untuk melaksanakan aktiviti (B.I.G) ini dan aktiviti ini akan dijadi sebagai pengalaman kepada semua pelatih. Pensyarah Puan Zaiton, Puan Halib, Encik Lourdes, Puan Tan dan Encik  Fauzi telah meminpin dan menolong semua pelatih untuk memastikan  aktiviti ini berjalan dengan lancar. 

Pada hari 20 Feb, kami telah dibahagikan kepada dua kumpulan untuk menaiki bas pergi ke Melanggang Kiulu. Disebabkan terlalu banyak peserta, bas Martab Gaya perlu datang balik dua kali ke Kiulu untuk mengambil semua peserta. Selepas itu, taklimat tentang keselamatan dan macam mana mendirikan khemah telah diberikan. Para peserta telah belajar macam mana mendirikan khemah. Hal ini memberi keyakinan kepada peserta untuk membuat khemah pada masa hadapan. Peserta juga belajar berkerjasama antara satu sama lain. Selepas itu, latihan lasak seperti lompat tinggi, lari pecut dan lontar peluru dan kawad kaki telah dijalankan. Disebabkan kekurangan alatan untuk lompat tinggi. Kreativi para peserta telah digunakan. Para peserta menggunakan tiang dan getah untuk membuat pelang untuk lompat tinggi.  Para peserta akan mendapat satu markah sekirahnya dapat menyentuhkan getah dengan tangan. Pada masa malam, kumpulan 9 dan kumpulan 10 telah menyediakan permainan untuk aktiviti “Ice Breaking”. Aktiviti ini dilaksanakan untuk memberi peluang kepada peserta untuk lebih mengenalan peserta lain. Selepas itu, aktiviti mencipta logo telah dilaksanakan. Aktiviti ini untuk memupuk kreativi semua peserta supaya berfikir lebih cepat dan berkreativi. Pada tengah malam pun, ada beberapa orang telah mengambil bahagian untuk menjaga malam di sekeliling khamah.
  
Pada hari 21 Feb, aktiviti senaman telah dijalankan pada jam 8 pagi. Beberapa peserta telah meminpin semua peserta untuk membuat beberapa pergerakan asas. Selepas itu, aktiviti darat telah bermula dan semua peserta diberi masa 15 minit untuk bersediakan diri. Semua peserta akan pergi ke kampung Tambung untuk membuat pelawat ke rumah dusun. Dalam aktiviti ini, peserta belajar bercakap dengan sopan dengan orang kampung. Para peserta dapat mengetahui kehidupan kaum Dusun. Selepas itu, para peserta telah menjalankan aktiviti untuk  merentas hutan. Dalam aktiviti ini, semua orang telah belajar bekerjasama dan saling membantu. Sebagai contohnya, perjalanan dalam hutan sangat licin, oleh itu, peserta yang lebih kuat dalam fizikalnya  telah menolong peserta yang lemah sikit untuk mencapai ke destinasi. Selepas sampai ke destinasi, semua peserta telah diarah untuk memasak makanan di sana. Peserta diminta untuk membuat api dengan mancis dan kayu-kayu.  Aktiviti ini sangat mencabar kerana para peserta tidak pernah menyalakan api dalam hutan dan telah gagal beberapa kali baru dapat menyalakan api. Pada tengah malam pun, ada beberapa orang telah mengambil bahagian untuk menjaga malam di sekeliling khamah.
Pada hari 22 Feb, semua orang telah menjalankan senaman seperti hari kedua. Selepas itu, aktiviti yang dilaksanakan ialah Rafting. Peserta dibahagikan kepada 16 kumpulan untuk menjalankan aktiviti ini. Semasa semua peserta sampai ke kawasan Kiulu White Water Rafting, taklimat telah diberikan untuk menjagakan keselamatan semua peserta. Selepas itu, semua peserta menurun ke sungai untuk membasah diri sendiri supaya tidak mengejut dengan  kesejukan sungai semasa jatuh dari rakit. Selepas ini, peserta telah masuk ke rakit dan bertolak. Para peserta akan raftling dari Kiulu White Water Rafting sehingga sampai ke Kem Malanggang Kiulu. Dalam perjalanan ini, peserta akan berhenti untuk mengambil makanan tengah dan menyambung perjalanan ini. Pada jam 4, semua peserta telah sampai ke Kem Malanggang Kiulu dan mengambil masa untuk rehat. Pada jam 9.00 malam, aktiviti bakat malam telah dijalankan di dewan Pusat Kokurikulum Sabah. Semua kumpulan akan mempersembahkan satu persembahan dan markah akan diambil oleh para pensyarah. Pada tengah malam pun, ada beberapa orang telah mengambil bahagian untuk menjaga malam di sekeliling khamah.
Pada hari 23 Feb, peserta telah membuatkan refleksi dalam kumpulan dan berkongsikan dengan semua orang. Selepas itu, majlis penutup telah diadakan untuk menutup Program B.I.G ini secara rasmi. Akhirnya, semua orang menunggukan kereta untuk balik ke kampus gaya.
Pada keseluruhannya, kami berpuas hati dengan kegiatan-kegitan yang kami jalankan. Kemi juga berterima kasih kepada semua pensyarah.



Refleksi BIG
Chong Siew Mui
            Pada hari 30 Julai, Encik Ladius Emor telah memberikan taklimat tentang tugas Bina Insan Guru (BIG) kepada semua peserta. Encik Ladius telah memberi bimbangan dan candangan tentang apa khidmat masyarakat yang bolah dibuatkan oleh peserta. Saya berasa  bersyukur kerana dapat melaksanakan khidmat ini bersama-sama dengan rakan-rakan saya. Sebenarnya, saya sentiasa menanti-nantikan khidmat masyarakat ini sepenjang semester ini, selepas saya mengikut BIG semester satu yang begitu luar biasa bagi saya.. Dengan beberapa perjumpaan, semua peserta telah bersetuju membersihkan kawasan Tamu Donggonggon pada 22 September 2012. 
            Pada 29 Ogos, Institut Pendidikan Guru (IPG) Kampus Gaya telah mengadakan program Bina Insan Guru (BIG) di pasar tamu Donggongon. Aktiviti ini telah berjalan dengan lancar. Oleh itu, saya ingin mengucapkan ribuan terima kasih kepada Encik Ladius kerana beliau telah memimpin PISMP semester 2 untuk menjalankan  aktiviti ini. Pimpinan beliau membolehkan aktiviti berjalan dengan lancar. Saya juga ingin mengucap terima kasih kepada Alvert and Normi iaitu pihak berkuasa tamu Donggongon. Mereka telah mengatur semua peserta melaksanakan khidmat masyarakat di tamu Donggongon. Mereka juga menyediakan alatan supaya semua peserta boleh menggunakan untuk membersihkan tamu.
             Selain itu, saya mengucapkan terika kasih kepada Alister Ong kerana telah menjadi ketua kepada aktiviti BIG ini. Dia telah mengaturkan semua perkara dengan teliti supaya tidak berlakunya perkara yang kelam-kabut. Bukan begitu sahaja, semua peserta juga memberi usaha untuk menyiapkan kerja ini. Oleh itu, semasa saya menengok kawasan tamu telah menjadi lebih bersih selepas kebersihan, saya rasa sangat bangga kerana saya telah memberikan usaha dalam khidmat masyarakat ini.
              Dalam aktiviti ini, semua peserta dibahagikan kepada tiga kumpulan untuk membersihkan kawasan tamu Donggongon. Ketiga-tiga kumpulan ini telah membahagikan kerja untuk menyapu lantai, merumpai, dan mencuci longkang.  Saya telah dibahagikan kerja untuk merumpai. Saya berasa sangat bangga kerana semua peserta termasuk saya telah menerima apa-apa kerja yang diberi tanpa sebarang rugutan. Melalui kaedah ini, saya mempelajari satu idea iaitu sebagai seorang guru yang sanggup berkhidmat untuk masyarakat , kita tidak sepatutnya memilih kerja-kerja semata-mata untuk tujuan kesenangan diri-sendiri sahaja.
             Dalam aktiviti ini kumpulan saya telah bekerjasama untuk menyiapkan kerja kami. Walaupun dalam keadaan panas terik, saya rasa sangat seronok kerana bolah membuat kerja dengan kumpulan saya. Suasana tempat tamu ini sangat harmoni kerana semua orang telah saling tolong-menolong untuk menyiapkan kerja merumpai. Sebagai contoh, saya telah mengutip rumpai yang dilonggarkan oleh kawan lelaki dan membuang ke  beg plastik yang disediakan. Dalam aktiviti ini, saya telah belajar nilai bekerjasama dan sikap tolong-menolong, Bukan begitu sahaja saya telah belajar nilai amanah. Sebagai contohnya, semasa kawan saya tidak membawa makanan, kami telah berkongsi makanan yang saya bawa. Hal ini telah mengeratkan hubungan saya dengan kawan saya.
            Selapas menyiapkan kerja merumpai, saya telah pergi ke kumpulan lain untuk menengok perkembangan mereka. Saya menampak kumpulan menyampuh lantai telah menyiapkan kerja mereka. Selepas itu, Saya pergi ke  kumpulan 3 mereka telah bersibuk menggunakan alatan untuk mengutipkan sampah masuk dalam beg plastik. Oleh itu, saya dan ahli kumpulan saya telah menolong mengangkat sampah ke tempat mengumpulkan sampah. Situasi ini menyedarkan saya bahawa kerjasama dan toleransi sesama rakan sebaya adalah sangat penting bagi mewujudkan persekitaran dan suasana sekolah yang selesa dan kondusif. Ia juga penting bagi memastikan sebarang pertenglikahan dan persengketaan dapat dielakkan bagi melahirkan alam persekitaran yang sejahtera dan harmoni.
            Kesannya, kami berjaya menyiapkan segala tugas yang diamanahkan kepada kami dalam keadaan suasana yang riang dan gembira. Akhirnya, semua aktiviti telah disiapkan, saya rasa sangat gembira menampak tamu Donggongan yang begitu bersih dan ceria. Saya rasa sangat gembara dengan kerja-kerja yang disiapkan. Daripada perkara ini, saya mempelajari bahawa pengurusan masa dan sumber tenaga adalah penting bagi memastikan semua kerja yang diamanahkan dapat disiapkan dalam masa yang ditetapkan.
            Akhirnya, pegawai Tamu Donggongan Alvert dan Normi telah menjemput semua peserta untuk memakan makanan yang disediakan. Selapas membuat kerja, makanan rasa sangat sedap dimakanan. Dengan perceritaan dengan Normi, saya telah mengetahui mereka telah berusaha untuk menangkap sesiapa yang membuang sampat di sekitar sekeliling. sesiapa yang berbuat begitu akan didendakan. Saya telah menyedari bahawa menjagakan kebersihan kawasan tidah bolah hanya menbersihkan kawasan tersebut tetapi perlulah mengambil langkah lain. Sebagai contoh, tindakan mereka mendedah pengguna yang menbuangka sampah di lantai dan longkong merupakan tindakan yang baik. Hal ini menyebabakan kawasan tamu donggongan menjaga lebih bersih, biarlah mencegah lebih baik daripada mengobati. 
            Secara ringkasnya, saya berasa Bina Insan Guru ini penting untuk menyedari semua peserta tentang kewajiban setiap insan untuk memberikan sumbangan kepada khidmat masyarakat. Selepas aktiviti ini, saya berasa saya sangat sukan aktiviti yang berkaitan dengan khidmat masyarakt kerana memang aktiviti begitu sangat penting untuk memupuk kecintaan terhadap alam sekitar. Oleh itu, saya berharap saya akan mempunyai peluang lagi untuk membuat khidmat masyarakat lagi. Aktiviti ini memang penting untuk melahirkan insan yang lebih baik. Saya berasa begitu bersyukur dan sangat gembira selepas menjalankan program khidmat masyarakat ini. Saya telah mendapatkan banyak pengalaman, kebaikan, dan manfaat daripada akitiviti ini. Program ini juga akan dapat memberi pendedahan kepada guru pelatih agar sentiasa bersedia untuk mendidik anak bangsa walau di mana mereka akan ditempatkan kelak. Bukan itu sahaja, diharapkan program ini turut akan menyediakan mental dan rohani guru pelatih agar mereka akan bersedia untuk berkhidmat dan berbakti kepada negara.    


















No comments:

Post a Comment