Sunday 17 March 2013

21. WINNIE CHANG WEE NEE

NAMA: (中) 郑詠妮               (英) WINNIE CHANG WEE NEE


NO. KAD PENGENALAN: 910517-12-6080
NO. MATRIK : IPGKG/PISMP/BC(2)/2012/01/021

EMAIL : winniechang_2005@yahoo.com

ALAMAT : Sentosa Apartment, Block B, Lot 3, 2nd Floor, 90000 Sandakan Sabah.

TELEFON : 0168810167


Surat Tawaran



Pencapaian Kokurikulum

1) 友谊花开
-- 硬笔比赛 (2011)
-- 硬币比赛 (2012)


2)慈济环保讲座

3)红包大会串 2012
-- 舞蹈 (迎宾舞)


4) REFLEKSI BIG FASA I

Suatu program Bina Insan Guru (B.I.G) untuk memenuhi kehendak kursus Program Ijazah Sarjana Muda Perguruan (PISMP) telah diadakan pada 20 Februari 2012 sehingga 23 Februari 2012 selama 4 hari 3 malam bertempat di Kem Malanggang Kiulu, Tuaran. Program ini disertai oleh seramai 122 orang guru pelatih yang digabungkan daripada opsyen Pengajian Cina dan Tesl Semester 1 ambilan Januari 2012 bersama beberapa orang pensyarah pengiring.

Syurkurlah akhirnya kita dapat menyempurnakan program Bina Insan Guru ini selama 4 hari 3 malam bertempat di kem Malanggang Kiulu, Tuaran. Secara keseluruhannya, program Bina Insan Guru ini telah memperluaskan ilmu saya dan telah memberi saya banyak pengalaman yang buat kali pertama. Saya amat berbangga dan seronok kerana mempunyai peluang untuk menyertai program yang besar ini.

Sebagai tempat tidur kami, kami diarahkan untuk mendirikan khemah-khemah di tapak pekhemahan tersebut. Melalui aktiviti mendirikan khemah, kita dapat memupuk nilai kerjasama antara satu sama lain dalam satu pasukan. Saya memang rasa seronok kerana dapat tidur bersama rakan-rakan dalam khemah dan bertempat di kawasan padang yang luas.

Selain itu, aktiviti yang laksa iaitu menggembara dan ‘rafting’ telah menjadi peristiwa yang susah untuk saya lupakan dalam seumur hidup saya. Sepanjang jalan mengembara ini memang susah dan mencabar kerana jalan laluan agak sempit dan hanya seorang saja yang boleh dilaluinya Bukan itu sahaja, terdapat permukaan yang amat cerun dan licin serta berbatu yang kami perlu melalui. Walaubagaimanapun, aktiviti telah menguji ketahanan diri seseorang guru pelatih. Perjalanan mengembara ini agak panjang yang perlu mengambil masa hampir 3 jam dan cahaya matahari agak terik pada masa itu serta kami perlu melalui 3 jambatan gantung yang amat mengayutkan.

Semasa berada dalam hutan, setiap kumpulan diarahkan untuk menyalakkan api memasak di dalam hutan dengan menggunakan kayu-kayan. Ini merupakan pengalaman yang baru dan pertama sekali bagi saya. Aktiviti ini secara tidak langsungnya dapat membina jati diri dan kita juga mempunyai ilmu untuk meneruskan hidup sekiranya sesak di dalam hutan. Manakala melalui aktiviti ‘rafting’pula, ini merupakan aktiviti yang pertama sekali dijalankan dalam seumur hidup saya. Saya telah menimba banyak pengalaman melalui aktiviti ini misalnya saya dapat mengetahui cara untuk mendayung “raft” dan bagaimana saya menghilangkan perasaan cemas apabila jatuh ke dalam sungai.

Tambahan pula, sesi moral dalam BIG ini dapat memperkembangan aspek rohani bagi setiap guru pelatih tanpa mengira apa-apa agama. Di samping itu. suatu malam bakat telah diadakan pada malam hari ketiga BIG. Saya amat tertarik kepada semua persembahan daripada semua kumpulan, Selain itu, saya dapat merasai usaha dan masa yang dicurahkan oleh semasa pelajar untuk memberi persembahan yang paling bagus seterusnya telah menjayakan malam bakat ini.

Secara keseluruhannya, program Bina Insan Guru ini buka saja telah menbina jati diri seseorang, tetapi juga meluaskan pengalaman dengan didedahkan kepada proses pengelolaan dan pengurusan bagi menjayakan aktiviti yang berlangsung sepanjang program ini. Selain itu, kualiti kepimpinan juga dapat ditonjolkan secara tidak langsung serta penerapan nilai-nilai murni yang menepati matlamat Falsafah Pendidikan Kebangsaan. Program ini akan menjadi kenangan yang terindah dalam kehidupan saya dan yang terpentingnya ialah hubungan silaturahim antara satu dengan lain dapat dieratkan dan diperkukuhkan. Akhirnya, saya ingin mengambil kesempatan untuk mengucapkan ribuan terima kasih atas usaha dan bimbingan para pensyarah dan jurulatih serta saudara Arthur selaku kem komander bagi program ini.

Sekian, terima kasih.

5) REFLEKSI BIG FASA II

Pada 22 September 2012 yang lalu, suatu program Bina Insan Guru (B.I.G) Fasa II untuk memenuhi kehendak kursus Program Ijazah Sarjana Muda Perguruan (PISMP) telah diadakan dengan menjalankan aktiviti khidmat masyarakat dan ceramah. Program ini mengambil masa 1 hari saja dan bertempat di Tamu Daerah Donggongon, Kota Kinabalu. Program ini disertai oleh seramai 122 orang guru pelatih yang digabungkan daripada opsyen Pengajian Cina dan Tesl Semester 2 ambilan Januari 2012 bersama beberapa orang pensyarah pengiring.

Syurkurlah akhirnya saya dan rakan-rakan lain dapat menyempurnakan program Bina Insan Guru Fasa II ini. Secara keseluruhannya, program Bina Insan Guru ini telah memperluaskan ilmu saya dan telah memberi saya banyak pengalaman yang buat kali pertama untuk berkhidmat kepada masyarakat. Saya amat berbangga dan seronok kerana mempunyai peluang untuk menyertai program yang besar ini.

Sebenarnya, saya sentiasa menanti-nantikan khidmat masyarakat ini sepanjang semester ini disebabkan selepas saya mengikuti perkhemahan BIG Fasa I pada semester yang lepas, saya percaya ia akan memberikan satu pengalaman yang luar biasa dan mendalam bagi saya. Sehubungan dengan program ini, kami dibahagikan tugasan secara mengikut kumpulan masing-masing untuk membersihkan persekitaran Tamu Daerah Donggongon. Tugasan yang harus dilaksanakan adalah membersihkan longkang, memotong rumput, dan menyapu lantai di persekitaran Tamu Donggongon.

Setelah rombongan kami sampai ke destinasi, suatu taklimat yang ringkas diberi oleh Encik Ladius Emor. Selepas itu,  kami dibahagikan kepada 3 kumpulan dan setiap kumpulan bertanggungjawab melaksanakan tugasan yang diarah oleh Encik Ladius tersebut. Saya berasa terharu apabila semua guru pelatih termasuk saya sendiri menerima apa-apa kerja  yang diamanahkan kepada kami tanpa mengeluh. Keadaan ini telah memberikan satu idea kepada saya bahawa sebagai seorang guru, jika sanggup berkhidmat kepada masyarakat kita tidak patut memilih kerja-kerja yang semata-mata untuk tujuan kesenangan diri-sendiri sahaja. Sebaliknya, kita harus berkorban apa jua sama ada masa, tenaga dan sebagainya untuk mengajar murid-murid di sekolah pada masa depan.

Kumpulan saya ditugaskan untuk memotong/mencangkul rumput. Daripada aktiviti ini, saya telah mempelajari bahawa nilai kerjasama antara satu sama lain. Saya dan rakan sekumpulan membahagikan tugasan dan bergilir-gilir untuk mencangkul rumput-rumput yang tumbuh di permukaan lantai. Dengan itu, saya dan rakan sekumpulan bersedaya upaya untuk menyiapkan tugasan sehingga membersihkan rumput-rumput yang terdapat di permukaan lantai di Tamu Donggongon. Melalui aktiviti ini, saya sedar bahawa kerjasama dan toleransi sesama rakan adalah sangat penting bagi mewujudkan persekitaran dan suasana sekolah yang selesa dan kondusif. Pada masa yang sama, ia juga dapat melahirkan suatu alam persekitaran yang sejahtera dan harmoni.

Secara keseluruhannya, program khidmat masyarakat ini dijalankan dengan lancar dan juga telah menepati matlamatnya untuk membentuk insane guru yang cemerlang. Program Bina Insan Guru ini buka saja telah menbina jati diri seseorang, tetapi juga meluaskan pengalaman dengan didedahkan kepada menjalankan program di luar bilik. Selain itu, program khidmat masyarakat ini secara langsung dapat merapatkan hubungan silaturahim antara guru pelatih dan menyebabkan ikatan persahabatan kami menjadi lebih kukuh dan erat. Program ini juga akan dapat memberi pendedahan kepada guru pelatih agar sentiasa bersedia untuk memdidik anak bangsa tidak kira di mana mereka akan ditempatkan pada masa yang akan datang. Akhir kata, saya ingin mengambil kesempatan untuk mengucapkan ribuan terima kasih atas usaha dan bimbingan daripada para pensyarah. Saya memang berasa seronok dan gembira selepas menyertai program khidmat masyarakat ini.

 Sekian, terima kasih.

6) PESTA ANGPAO 2012







7) 文化传承耀佳雅





                                      











No comments:

Post a Comment